ARABA SEVDASI
ARABA SEVDASI
Araba Sevdası,Recaizade Mahmud Ekrem’in sosyal sınıfının yaşayış ve düşüncesinin ideolojik,varoluşsal, psikolojik yönlerini başarıyla yansıtan bir romandır. Araba SevdasıOsmanlı modernleşme sürecinin edebiyata en özgün yansımalarından birisidir.Modernleşmenin insan ile eşya arasındaki ilişkiyi ideolojik düzenleme maharetianlatılmıştır. Mahmud Ekrem, araba simgesi üzerinden Osmanlı devletinin veİstanbul’da halkın Batı kültürünü tanımaya başlayarak çıktığı modernleşmeserüvenine odaklanmaktadır. Romanın izleği, aşkın işlenişi, Bihruz vePeriveş Hanım tiplemeleri Cumhuriyet dönemi edebiyat ve sinemasında da sıklıklayeniden üretilmiştir. Romanın sorunsalı, Ekrem’in eserini kaleme aldığıdönemden Cumhuriyet yıllarına değin "Batılılaşma” ve "YanlışBatılılaşma” tartışmalarının dönemin global iktisadi, siyasi, felsefi vsveçhelerinden yoksun, salt kültürelci ideolojik eleştiri kalıpları halinegelmiştir. Ekrem, arabayı bir ideolojik simge, kendi kültürel, dilsel, gündelikhayat pratiğini üreten bir vasıta olarak kullanmıştır. Arabanın bu kullanımbiçimi Rus edebiyatında örneğin Viktor Shklovsky’in araba ve hız üzerinevurgusunda da karşımıza çıkmaktadır. Edebiyatımızın ilk realist romanı ve bilinçakışı tekniğinin ilk kullanıldığı bu mihenk taşı eseri okurlarımıza sunuyoruz.
Künye: